2022-ben a Google piaci értékének egyharmadát, a Meta piaci értékének kétharmadát elvesztette, a befektetők két kézzel adták el a Google és Meta részvényeket.
Ezzel szemben 2023 első felében a Google részvényárfolyama közel 50%-ot, a Meta közel 150%-ot emelkedett.
Mit várhatnak a befektetők 2023 második felében és 2024-ben?
Erről is szó lesz a szeptember 26-ai ingyenes online előadáson, amennyiben még nem regisztráltál rá, ide kattintva megteheted.
Első ránézésre a befektetők azt láthatják, hogy a Meta és a Google teljesen más iparágban tevékenykedik. Míg a Google elsősorban keresőmotorként funkcionál, a YouTube platformjának segítségével az egyik legnagyobb streaming szolgáltató és videómegosztó platformmá vált a világon.
Ezzel szemben a Meta közösségi média óriása, alkalmazásai segítségével emberek milliárdjait köti össze. Felületeit, mint a Facebook, Instagram, Whatsupp vagy Messenger naponta átlagosan 3 milliárd ember használja.
Akármennyire is különbözőnek tűnik a két cég, mégis valójában mindkét cég bevételének a döntő többsége egy forrásból érkezik: online hirdetésekből.
Google bevételi szegmensei
A Google második negyedéves jelentéséből egyértelműen látszik, hogy a bevételük több, mint kétharmada hirdetésből származó bevétel. Ebbe tartozik mind a Google keresőmotorban megjelenített hirdetések, mind a Youtube videók előtt és közben megjelenő hirdetések. A Google évek óta törekszik arra, hogy ezt az egy lábon álló bevételi szegmenst diverzifikálja, hiszen míg 4 évvel ezelőtt, 2019 második negyedévében az online hirdetésekből a teljes bevétel majdnem 70%-a érkezett, ez 2023 második negyedévére kb. 2,5%-kal csökkent.
A csökkenés oka a Google Cloud, azaz a felhő szolgáltatások térnyerése, melyben a Google a Microsoft és az Amazon mögött a harmadik legnagyobb szereplővé nőtte ki magát. Ettől függetlenül valószínűsíthető, hogy a következő években is a bevétel döntő többsége az online hirdetésekből fog érkezni, tehát a Google nyereségességét a nemzetközi online hirdetési piac növekedése fogja meghatározni.
Meta bevételi szegmensei
A Meta bevételei még inkább az online hirdetési piacra koncentrálódnak, ugyanis a bevételeik közel 99%-a a platformokon megjelenített hirdetésekből érkezik. A Metanál egyelőre nem látni olyan bevételi szegmenst, amire a cég támaszkodni tudna, (ellentétben a Google-lel), hiszen a 2012-es tőzsdére lépésük óta a platformon megjelenített hirdetésekből származik a cég bevételének 98-99%-a.
A jövőben sem várhatnak a befektetők ebben nagy változást, egyedül a Reality Labs részleg lehet képes arra, hogy 8-10 éves távlatban jelentős bevételt tudjon termelni a VR és AR eszközök forgalmazásával és a Horizon szoftver értékesítésével. Még amennyiben ez be is következik, pozitív becslések alapján is a bevétel 85-90%-a továbbra is az online hirdetési piacról fog érkezni, így a cég nyereségessége szinte kizárólagosan ettől a piactól függ.
Online hirdetési piac ciklusai
Mivel mindkét cég bevételének legnagyobb része az online hirdetésekből érkezik és érkezett az elmúlt évtizedekben, ezért a két cég eredményessége és végső soron részvény árfolyama azon múlt és múlik, hogy az online hirdetési piac milyen mértékben tud bővülni, esetleg milyen mértékben esnek vissza az online hirdetési költések.
Az online hirdetési piacon megfigyelhető egy sajátos ciklikusság, melyből következtetni lehet mind a META mind a Google eredményességére. Két különböző ciklikusság figyelhető meg ezen a piacon. Az egyik az éven belüli ciklus, amikor 12 hónapon belül változnak az online hirdetésekre elköltött összegek.
Általában egy évre vetítve az év utolsó negyedévében realizálja a Google és a Meta a legtöbb bevételt, ami nem véletlen. Jellemzően a cégek ekkorra időzítenek nagyobb marketing büdzsét, hiszen a Black Friday és karácsonyi vásárlási szezonokban az emberek többet használnak közösségi médiát és többet keresnek online különböző termékeket és szolgáltatásokat, mint az év más időszakaiban.
A másik ciklus az éveken átívelő, amely a mindenkori fogyasztáshoz és nagyobb gazdasági ciklusokhoz alkalmazkodik. Ezt tapasztalta meg a Google és a Meta 2022 első nyolc/kilenc hónapjában, amikor a recessziós félelmek és a magas infláció miatt a cégek visszavágták a marketing költéseket, a fogyasztók kevesebbet vásároltak.
Így a Google és a Meta 2022 első 3 negyedévében nem igazán tudott bevételnövekedést felmutatni, sőt voltak olyan hónapok ezalatt az időszak alatt, amikor jelentősebb bevétel csökkenést tapasztalhattak a befektetők ezeknél a cégeknél. Ennek köszönhetően mindkét cég részvényének az árfolyama 2022-ben a piaci átlagot is alulteljesítette. Míg az S&P 500 index 2022-ben az évet 19,5% veszteséggel zárta, addig a Google részvények 38,5%-ot estek, a Meta részvények pedig 64%-ot.
A két cég jövőbeli eredményessége szinte kizárólag azon fog múlni, hogy az online hirdetési piac milyen ütemben tud bővülni. A nagyobb gazdasági ciklus alja, (amikor a cégek a legkevebbet költöttek online hirdetésekre) 2022 július-augusztusára tehető az Egyesült Államokban, ez világszinten egy pár hónappal későbbre, 2022 őszére tolódott, viszont a hatása egészen 2023 év elejéig kitartott. 2023 első negyedévében viszont már elkezdtek pozitív jelek kirajzolódni az online hirdetési piac szereplői között (a cégek elketek ismét online hirdetésekre költeni), amit a Google és Meta második negyedéves jelentései tovább erősítettek.
A Google 7%-os bevételnövekedést ért el az előző év második negyedéves időszakához képest, a Meta is hasonlóan pozitívan zárta 2023 második negyedévét, 11%-os bevételnövekedést jelentettek az előző év azonos időszakához képest. Ezek alapján az várható, hogy az online hirdetési piac nagyobb ciklusa 2023 második felében és 2024-ben tovább bővül, és 2024 végére eléri világszinten a 700 milliárd dollárt, ami a két év alatt több, mint 23%-os bővülést vetít előre a 2022 év végi 568 milliárd dollárról.
Az online hirdetési piac bővülésén túl mindkét cég jelentős fejlesztéseket jelentett be a második negyedéves jelentésben, hogy a ciklikus online hirdetési piaci bővülést a legjobban és leghatékonyabban tudják kihasználni.
Mindkét cég nagy hangsúlyt fektet a mesterséges inteligencia fejlesztésekre, viszont ebben a szegmensben úgy tűnik nem lesznek közvetlen versenytársak, mert míg a Meta lakossági felhasználásra nem fejleszt mesterséges intelligencia platformot, addig Google leginkább a Microsofttal versenyez a lakossági felhasználás téren.
META fejlesztései a jövőben
Mark Zuckerberg a Meta negyedéves jelentése során két fő utat jelölt meg jövőbeli fejlesztésekre. Növelni a folyamatos felhasználói elkötelezettséget platformjaikon, emellett minden közösségi média térben jelen lenni és további fókusz helyezni az AI-vezérelt fejlesztésekre. Az első célkitűzést hivatott megvalósítani a Threads bevezetése, mely a Twitternek lett egy közvetlen versenytársa és alig 5 nap leforgása alatt elérte a 100 milliós felhasználói bázist.
Az is látható a második negyedéves jelentésből, hogy a felhasználói elkötelezettséget fokozatosan tudta növelni a cég, hiszen naponta legalább az egyik Meta családba tartozó applikációt több, mint 3 milliárd ember használja. Az AI által ajánlott tartalmak a Facebook hírfolyamán jelentősen növelték a felhasználói elkötelezettséget, főként a Reels rövid videós tartalmak terén, melynek lejátszásai naponta meghaladják a 200 milliárdot a platformokon, jelentősen hozzájárultak ehhez a növekedéshez. A második célkitűzés keretében a Meta racionalizálta működését, fókuszban az AI-vezérelt fejlesztésekkel és karcsúsított szervezeti struktúrával, fél év alatt 21 000 embert bocsátottak el.
Ezek mellett a fejlesztések mellett, a Meta több évre szóló együttműködést kötött a Microsofttal, hogy nyílt forráskódúvá tegyék a Llama 2 nyelvi modellt, melyet startupok és kkv-k számára tesznek majd elérhetővé. Az AI-ra és a metaverzumra vonatkozó világos vízióval Zuckerberg azt várja, hogy az közelgő Quest 3 vegyes valóságú szemüveg újradefiniálja az iparági szabványokat és az Apple mellett ők lesznek a VR és AR szemüveg piac legnagyobb szereplői 5-10 éves távlatban.
Google fejlesztései a jövőben
A Google is hasonlóan ambiciózus terveket mutatott be a második negyedéves jelentése során. A Google vezérigazgatója, Punchai különösen kiemelte a mesterséges intelligencia fejlesztésének a fontosságát az elkövetkező években. A második negyedévet a Google erős Keresési és YouTube szektorokban elért eredményekkel zárta, ami az online hirdetési piac bővülésének köszönhető, valamint a Felhő (Cloud) szegmens folyamatos növekedése sem állt meg.
Hét éve, hogy a Google belevágott az AI fejlesztésbe, viszont eddig ezt leginkább a keresési eredmények javítása és a hirdetési megjelenések optimalizálására használták. Ez volt az ún. Search Generative Experience (SGE) létrehozása, amely generatív AI-t használ, forradalmasítva a Google keresések hatékonyságát és relevanciáját. Jelentős fejlesztéseket jelentettek be a termékek területén, különösen az AI által vezérelt Barddal kapcsolatosan, mely a Chat GPT közvetlen versenytársa.
A hardver területen is jelentős fejlesztéseken dolgoznak, érkezik a Google Pixel okoseszközök új sorozata, és bemutatták a Pixel Fold és Pixel Tablet készülékeket.
Egyértelmű a győztes a növekedés alapján
A növekedés és bevételnövelés szempontjából úgy gondolom, hogy a Google egyértelműen a Meta előtt áll. A Google EBIDTA növekedési rátája az elmúlt 5 évben átlagban 22,7% volt, míg a Metaé 13%.
A Google következő 12 havi bevételeinek várható növekedési rátája (Forward Revenue Growth) 9,6%, míg a Meta csak 7,98%-os bevétel növekedéssel számol. A Google bevételeinek növekedési rátája év per év alapon a második negyedéves jelentés után is magasabb a Metaénál (GOOGL: 4,1% vs META: 0,93%), ráadásul a Google EBIT növekedési rátája az elmúlt 5 évben egyértelműen magasabb a Metaénál.
Ez azt jelzi, hogy a Google gyorsabban tudta növelni árbevételét és nyereségét, mint versenytársa: míg a Google 5 éves átlagos EBIT növekedési rátája 25,51%, addig a Metaé jelentősen alacsonyabb, 11,8%.
Összefoglalás
A legutóbbi negyedéves jelentések mindkét cég esetén jól sikerültek és felülmúlták az előzetes várakozásokat. Az online hirdetési ciklus is elkezdett a Google és a Meta javára fordulni és én úgy látom, hogy ez a trend folytatódni fog mind az év hátralévő részében mind 2024-ben.
Google összességében bővebb termék és szolgáltatás palettával rendelkezik, kevésbé van kitéve az online hirdetési piacnak, hiszen míg a Meta 64%-ot esett vissza 2022-ben, addig a Google mindösszesen 38,5%-ot. Amennyiben a két cég közül jövőbeli növekedési potenciál, termékpaletta és diverzifikáltabb bevételi szegmensek alapján kell győztest hirdetni, a nyertes egyértelműen a Google.
Amennyiben az is érdekes, hogy a következő gazdasági ciklusban mely részvények fognak nagyon nagy valószínűséggel kiemelkedő hozamot termelni, akkor gyere el a szeptember 26-ai ingyenes online előadásra. Ha még nem regisztráltál rá, ide kattintva megteheted.
Disclaimer: I have both Google and Meta stocks in my portfolio.